Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Káva – café – coffee

S kávou se v poslední době roztrhl pytel. Tedy snad nikde ne se zrnky nebo ještě hůře mletou, ale s kávovým businessem. Když jsme v roce 2019 vyrazili na naši kavárenskou výzvu, tak jsme netušili, jak daleko se toto celé odvětví za dobu tří let posune. Myslím si, že kavárenství a celkově všechno kolem kávy covidovou pandemií jen získalo. Tedy ti, kteří to dokázali chytit za správný konec.

Není turek jako turek

První kávu jsem měla někdy v pubertě, takže před rokem 2000. Ještě předtím jsem kávovou kulturu sledovala u příbuzných. Myslím si, že už mám za ty roky trošku, co srovnávat.

Když jsem byla malá, tak se kupovalo mleté kafe na turka. Namleté bylo v kancelářích a domovech několik týdnů až měsíců, podle toho, kdy se dopilo. Fajnšmekři si kupovali zrnkovou kávu (nikoho nezajímalo, kdy byla pražená, prostě byla) a tu si namleli v obchodě při nákupu, čímž zkrátili dobu namletí o čas v regále.

Kafe se nasypalo do hrnku, zalilo horkou vodou (prostě až zabublá, tak je horká) a někteří, třeba jako moje babička, zjišťovali jak vypadá nasycený roztok. To uděláte tak, že do kávy vhazujete kostky cukru (jde to i s krystalem) do té doby, dokud se ještě rozpouští. Když už se nerozpouští, jedná se o nasycený roztok. Toto jsou mé ranné vzpomínky na kávu.

Dodnes mám situace, kdy piju ráda, opravdu ráda turka. Turka piju, když jsem na návštěvě na stanovém táboře, u babičky mého muže a na chalupě u kamarádů. Turek je jediná káva, kterou si vždycky osladím (jen jednou kostkou, takže vzniká pouze nenasycený! roztok). Prostě je to takové kafe se vzpomínkou na dětství.

Sametová revoluce

Se sametovou revolucí se otevřely hranice a naše obchody zaplavilo množství zboží ze západu. V oblasti kávového businessu jsem já asi nejvíce zaznamenala fenomén rozpustné kávy. Nescafé ovládlo kávový trh. Doslova. Nikoho nezajímalo, jestli ty granule mají s kávou něco společného nebo ne. Prostě stejný způsob přípravy (tentokrát se voda nechala trošičku odstát po probublání, protože v návodu bylo napsáno 80°C), nasypat, zalít, možná trošku přisladit.

Společně s objevením se rozpustných káv se podle mě začalo v kávovém businessu více prosazovat používání mléka. Nevím, jestli to tak opravdu je, ale v mých vzpomínkách tady vidím souvislost. S přítomností mléka se však začaly rozevírat nůžky mezi kávou doma a v pohostinství. Najednou se dalo v kavárně objednat espresso, ale hlavně cappuccino.

Přesně od této porevoluční doby si už svou maminku nedokážu na výletě představit jinak než u stolečku v kavárně, s cigaretkou, nohou přes nohu a cappuccinem před sebou. Nejvíc jsem si na tuto dobu vzpomněla, když jsme letos v létě navštívili Karlovy Vary.

Jen mi z toho bylo trošku smutno, protože místní kavárníci podle mě trošku zaspali dobu. V plastovém stojánku byla téměř na každé zahrádce kavárny a cukrárny stejná nabídka: turek, Vídeň (jé, já úplně zapomněla na vídeňskou kávu, taky na všechny ty alžírské a irské, asi to bude tím, že je znám jen z těch nabídek, protože neznám nikoho, kdo by si je dával), espresso a cappuccino. Nic víc. V roce 1990 by to byl hit, ale už v roce 2019 to bylo hodně old school, což teprve v roce 2022.

Prostě po revoluci se dělala doma rozpustná káva a v kavárně cappucino. Tak to mám v hlavě zasazené já.

Espresso

Italské espresso je samozřejmě fenoménem mezi kávami. Myslím si, že po roce 2000 se toho tolik v českém kavárenském průmyslu nedělo. Začalo se kouzlit s mlékem. Více mléka, nejdřív mléko, teplé mléko, co tam hodit led a objevily se nové názvy jako macchiato, latté, frappé a podobně. Ale hlavně se zlepšovalo espresso. Ono to mělo všechno svůj význam a nejde to přeskočit. Dobrou kavárnu jste poznali. Podle čeho?

Kavárníci si museli nejdříve vydělat na drahé presovače, kdo měl drahý přístroj, byl king. Ale kaváren s kvalitními kávovary začalo přibývat. Opět bylo potřeba se odlišit. Někteří pochopili, že je rozdíl jestli tu kávu mám namletou předem, nebo ji melu až těsně před použitím. Začali si vybírat, která káva je na espresso nejvhodnější a více studovat hrubost mletí. Proč to všechno zmiňuju? Protože tyhle studie jsou ten základ, který je pro další vývoj potřeba. A abych jako holka z východu nehanila západní Čechy, tak nejlepší espresso všech dob jsem měla (odzkoušeno 2x) v Sokolově v Ateliér café.

Ale co káva doma?

Doma neuděláš tak dobré espresso. To byl hlavní a zásadní rozdíl. Dlouho to byla pravda a dodnes si jen opravdoví gurmáni (jako je jeden z mých tchánů) dovolí domů pořídit dostatečně kvalitní kávovar, který stlačí kávu v presovači tak, aby to bylo ono. Já osobně (a to doma presovač máme) si na espresso zajdu raději do kavárny, nebo ke tchánovi. Doma si v presovači udělám ke snídani něco jako flat white.

Takže co doma? Doma taky chceme pít dobrou kávu. Jak se postupně začali vzdělávat kavárníci, tak jsme si i my, jejich hosté, začali uvědomovat, že i když nezainvestujeme do profesionálních kávovarů, můžeme si doma udělat dobrou kávu. Jen zvolíme jiný způsob přípravy, vybereme si správný druh kávy a také ji správně uskladníme.

Do přírody s plecháčkem
Plecháček od Tiskaříka

Já osobně jsem vyzkoušela nejdříve mocca konvičku a aktuálně si ulítávám na kávě filtrované pomocí dripperu V60. Samozřejmě bez cukru a mléka, abych objevila tu správnou chuť kávy. Nejlepší na tomhle způsobu přípravy je, že jde udělat kdekoliv, kde mám horkou vodu. Doma na gauči chutná výborně, ale teprve někde v lese na výletě pěkně do plecháčku s potiskem (hrnky pro mě tiskne firma Tiskařík.cz) s výhledem na hory nebo na pláži, to je to správné vychutnání si dobré kávy.

Pražírny jedou hlavně po covidu

Káva se pražila a praží, jinak nejde pít, ale o pražírnách jsme toho před covidem věděli mnohem méně. Alespoň subjektivně mám ten pocit. Přišli jste do kavárny, občas vám i řekli od koho kávu berou, ale tím to končilo. S rozšířením coffee to go (pro starší generace: káva s sebou), kterému období zavřených restaurací a kaváren samozřejmě hodně pomohlo, se podle mě zvýšil zájem o původ kávy. Když už si někde koupím dobrou kávu, tak si příště vezmu vzorek na doma. Zjistím si, kdo to praží. A jede to.

Filtr ke knize
Filtr nebo turek?

Myslím si, že to kavárníci v dnešní době mají strašně těžké. Je samozřejmě několik stálic, kteří mají své věrné klienty pijící turka, klasické cappuccino a samozřejmě espresso. Pokud však chcete jako kavárník uspět (a to platí v každém oboru podnikání) musíte nabídnout něco navíc. Dnes to platí víc než jindy. Protože hodně z nás si zvyklo udělat si dobrou kávu doma. A všichni se tak stáváme ‚odborníky‘ na správnou metodiku přípravy, teplotu vody, hrubost mletí a pod.

Kavárník je v dnešní době nejen výborným baristou. Ví, čí kávu prodává, vysvětlí, že tahle pražírna je ta s tím správným příběhem a hlavně skvělou kávou. Nabízí nejen espresso, ale také to, na co jsme zvyklí z domu, ale jsme občas líní si to připravit sami. Zajdeme si na ten filtr nebo mocca do kavárny, protože se nám nechce zrovna dneska mlít a měřit teplotu vody. Hlavně nás musí přesvědčit, že se k němu máme vrátit, protože u něj je dobře.

Filtr v lese
Filtr v lese
Používáme soubory cookies k personalizaci obsahu, reklam, poskytování funkcí sociálních sítí a analýze návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Zásady ochrany osobních údajů |   View more
Cookies settings
Souhlasím
Nesouhlasím
Zásady ochrany osobních údajů
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

I. Základní ustanovení

  1. Správcem osobních údajů podle čl. 4 bod 7 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (dále jen: „GDPR”) je Mgr. Klára Sněhotová,  IČ 76385639, bytem Werichova 954/17, Praha 5 - Hlubočepy, 152 00 (dále jen: „správce“).
  2. Kontaktní údaje správce jsou:
    • adresa: Werichova 954/17, Praha 5 - Hlubočepy, 152 00
    • email: snehotova@klaara.cz
  3. Správce prohlašuje, že veškeré osobní údaje jím zpracované jsou důvěrné a nakládá s nimi v souladu s vnitrostátními předpisy i předpisy Evropské unie platnými v oblasti ochrany osobních údajů. Správce shromažďuje, uchovává a využívá osobní údaje ve smyslu zákona č. 110/2019 Sb. o zpracování osobních údajů, resp. výše uvedeného nařízení Evropského parlamentu.
  4. Správce tyto osobní údaje shromažďuje prostřednictvím internetových stránek na adrese https://www.klaara.cz.
  5. Osobními údaji se rozumí veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě; identifikovatelnou fyzickou osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační údaje, síťový identifikátor nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby.

II. Zdroje a kategorie zpracovávaných osobních údajů

  1. Správce zpracovává Vaše identifikační a kontaktní osobní údaje, které
    • jste mu poskytl/a
    • získal na základě plnění Vaší objednávky nebo registrace
    • získal na základě uzavřené smlouvy nebo účasti v soutěži

III. Zákonný důvod a účel zpracování osobních údajů

  1. Zákonným důvodem zpracování osobních údajů je
    • plnění smlouvy mezi Vámi a správcem podle čl. 6 odst. 1 písm. b) GDPR,
    • oprávněný zájem správce na poskytování přímého marketingu (zejména pro zasílání obchodních sdělení a newsletterů) podle čl. 6 odst. 1 písm. f) GDPR,
    •  Váš souhlas se zpracováním pro účely poskytování přímého marketingu (zejména pro zasílání obchodních sdělení a newsletterů) podle čl. 6 odst. 1 písm. a) GDPR ve spojení s § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti v případě, že nedošlo k objednávce zboží nebo služby.
  2. Účelem zpracování osobních údajů je
    • vyřízení Vaší objednávky a výkon práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu mezi Vámi a správcem; při objednávce jsou vyžadovány osobní údaje, které jsou nutné pro úspěšné vyřízení objednávky (jméno a adresa, kontakt), poskytnutí osobních údajů je nutným požadavkem pro uzavření a plnění smlouvy, bez poskytnutí osobních údajů není možné smlouvu uzavřít či jí ze strany správce plnit,
    • zasílání obchodních sdělení a činění dalších marketingových aktivit
    • účetní a daňové účely, tzn. evidence účetnictví ve smyslu účetní a daňové legislativy
    • statistické účely, tzn. anonymizované zjišťování návštěvnosti internetových stránek, monitoring počtu zhlédnutí jednotlivých stránek, času stráveného na jednotlivých stránkách a typu zařízení, ze kterého přicházíte na jednotlivé inernetové stránky
    • zobrazování reklam
  3. Ze strany správce nedochází k automatickému individuálnímu rozhodování ve smyslu čl. 22 GDPR. S takovým zpracováním jste poskytl/a svůj výslovný souhlas.

IV. Doba uchovávání údajů

  1. Správce uchovává osobní údaje
    • po dobu nezbytnou k výkonu práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu mezi Vámi a správcem a uplatňování nároků z těchto smluvních vztahů (po dobu 15 let od ukončení smluvního vztahu).
    • po dobu, než je odvolán souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely marketingu, nejdéle 5 let, jsou-li osobní údaje zpracovávány na základě souhlasu.
  2. Po uplynutí doby uchovávání osobních údajů správce osobní údaje vymaže.

V. Cookies

  1. Soubory cookies jsou krátké textové soubory, které internetová stránka odešle do Vašeho prohlížeče, a které umožňují internetové stránce zaznamenat informace o Vaší návštěvě. Tím Vám zpříjemňuje a usnadňuje opakovanou návštěvu stránky např. zapamatováním si Vašeho preferovaného jazyka apod. Soubory cookies umožňují lepšího využití internetových stránek a přizpůsobení obsahu Vašim potřebám.
  2. Souhlasem s těmito zásadami souhlasíte současně s využíváním těchto druhů cookies:
    • relační soubory cookies (dočasné), aktivují se otevřením Vašeho okna prohlížeče a deaktivují jeho zavřením
    • trvalé, pomáhají internetovým stránkám identifikovat Váš počítač
  3. K personalizaci obsahu reklam, poskytování funkcí sociálních médií a k analýze návštěvnosti internetových stránek používáme soubory cookies. Informace o tom, jak naše internetové stránky využíváte sdílíme se svými partnery v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz.

VI. Příjemci osobních údajů (subdodavatelé správce)

  1. Příjemci osobních údajů jsou osoby
    • podílející se na dodání zboží / služeb / realizaci plateb na základě smlouvy,
    • zajišťující služby provozování e-shopu a další služby v souvislosti s provozováním e-shopu,
    • zajišťující marketingové služby.
  2. Používáním internetových stránek vyjadřujete souhlas s propojením následujících služeb, které mají umístěné cookies na našich internetových stánkách
    • WooCommerce, WP-Optimize, Google Analytics, Google Ads, Google, Facebook, Instagram, Threads, Pinterest, Heuréka, JetPack, Seznam, Youtube, Yoast a další.
  3. Pro zobrazení cílené reklamy v rámci reklamních a sociálních sítí na jiných internetových stránkách předáváme těmto reklamním a sociálním sítím údaje o Vašem chování na webu. Nepředáváme jim však identifikační ani osobní údaje uvedené v odstavci 5. čl. I těchto podmínek.
  4. Správce nemá v úmyslu předat osobní údaje do třetí země (do země mimo EU) nebo mezinárodní organizaci. Příjemci osobních údajů ve třetích jsou poskytovatelé mailingových služeb / cloudových služeb.

VII. Vaše práva

  1. Za podmínek stanovených v GDPR máte
    • právo na opravu osobních údajů dle čl. 16 GDPR, popřípadě omezení zpracování dle čl. 18 GDPR.
    • právo na výmaz osobních údajů dle čl. 17 GDPR.
    • právo vznést námitku proti zpracování dle čl. 21 GDPR.
    • právo na přenositelnost údajů dle čl. 20 GDPR.
    • právo odvolat souhlas se zpracováním písemně nebo elektronicky na adresu nebo email správce uvedený v čl. I těchto podmínek.
  2. Máte právo podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů v případě, že se domníváte, že bylo porušeno Vaší právo na ochranu osobních údajů.

VII. Podmínky zabezpečení osobních údajů

  1. Správce prohlašuje, že přijal veškerá vhodná technická a organizační opatření k zabezpečení osobních údajů.
  2. Správce přijal technická opatření k zabezpečení datových úložišť a úložišť osobních údajů v listinné podobě, zejména zabezpečení přístupu bezpečnými hesly.
  3. Správce prohlašuje, že k osobním údajům mají přístup pouze jím pověřené osoby.

VIII. Závěrečná ustanovení

  1. Odesláním objednávky z internetového objednávkového formuláře potvrzujete, že jste seznámen/a s podmínkami ochrany osobních údajů a že je v celém rozsahu přijímáte.
  2. S těmito podmínkami souhlasíte zaškrtnutím souhlasu prostřednictvím internetového formuláře nebo zaškrtnutím tlačítka "Souhlasím" v cookies liště. Zaškrtnutím souhlasu potvrzujete, že jste seznámen/a s podmínkami ochrany osobních údajů a že je v celém rozsahu přijímáte.
  3. Správce je oprávněn tyto podmínky změnit. Novou verzi podmínek ochrany osobních údajů zveřejní na svých internetových stránkách, případně Vám zašle novou verzi těchto podmínek na e-mailovou adresu, kterou jste správci poskytl/a.
Tyto podmínky nabývají účinnosti dnem 17.12. 2021
Save settings
Cookies settings